اصحاب راي في صحيحين People of Ray in the Sahihayn








Very often, we students in the madaris get attracted from certain muslim brothers who are new to Islam or have some knowledge on certain topics and begin to debate with others. They have been given some clue words and because of less Mutala and not going in debt in such topics, we students get stuck to get an answer. For some people is this an opportunity to get to know this type of abhaath and going on a further mutala , whereas for most of the students it’s an unanswered question which later on has a result that these students become affected by these groups and leave there manhaj (way), thinking that this is not authentic enough in the field of dalail.
One of these attacks which we students face is to be called the Ahlul Ray. Due to the fact that we follow the Hanafi Fiqh, we are called:  “the Ahlul Ray”. If these people where to ask who are the ahlul ray, they say, those who leave the quran and sunnah and follow their own opinion. These people are the Ahlul Ray. And a muhadith goes always against a Ahlul Ray.  
Let us make an analyses of these type of statements, which we student come across and without knowing we all can answer this simple question.
The riyaal of sahihayn.
The riyaal of sahihayn are enough to prove the false statements of these people and will encourage us students to do more mutala of books which are not a part of the darsiyaat. 
In this chapter we will come across of certain riyaal in the sahihayn who were from the Ahlul Ray or use to follow a Ahlul Ray.
المعلى بن منصور
He is from the ruwaat of Saheehul Muslim.
Imam Muslim brought his hadith in the following baab:
باب جواز الحجامة للمحرم 1203
Hafidh Ibn Hajar Al Asqalani Rahimahullah has mention regarding him in Al Tahzeeb.
والبخاري في غير الجامع (تهذيب التهذيب 10/239)
Even Imam Bukhari Rahimahullah has taken riwayeh from him, which he has not mention in is Jamih (Saheehul Bukhari)
One may ask,  Imam Bukhari has not mention him because he was not thiqah. But this is not the case.
The Ashabur Riyaal has mention regarding him:
وقال عثمان الدارمي عن ابن معين ثقة وقال الحسين بن حيان قال أبو زكريا إذا اختلف معلى الرازي وإسحاق بن الطباع في حديث مالك فالقول قول معلى في كل حديث معلى أثبت منه وخير منه (تهذيب التهذيب 10/239)
وقال العجلي: ثقة صاحب سنة، وكان نبيلا طلبوه للقضاء غير مرة فأبى.
وقال يعقوب بن شيبة: ثقة فيما تفرد به، وشورك فيه متقن، صدوق فقيه مأمون.
وقال أحمد بن كامل القاضي: كان معلى من كبار أصحاب أبي يوسف ومحمد، ومن ثقاتهم في النقل والرواية. (سير أعلام النبلاء 8/427)
He was from the Ahlul Ray. And together with that he was also a Sahibe Hadith.
وقال أبو حاتم: كان صدوقا في الحديث وكان صاحب رأي.
وقال ابن سعد: نزل بغداد وطلب الحديث، وكان صدوقا صاحب حديث، ورأي وفقه فمن أصحاب الحديث من روى عنه (سير أعلام النبلاء 8/427)

عبد الله بن نافع الصائغ
He is from the ruwaat of Saheehul Muslim. Imam Muslim Rahimahullah has mention his hadith in the following Baab:
باب الصلاة على النبي صلى الله عليه وسلم بعد التشهد 407
Imam Abu Hatim Rahimahullah has mention regarding him:
أنا أبو بكر ابن أبي خيثمه فيما كتب إلي قال سمعت يحيى بن معين يقول: عبد الله بن نافع الصائغ ثقة.
نا عبد الرحمن قال سئل أبو زرعة عن عبد الله بن نافع الصائغ فقال: لا بأس به. (الجرح والتعديل 5/184 سير أعلام النبلاء 8/430  تهذيب الكمال 16/210  تاريخ الإسلام للذهبي 5/103 )
Imam Ahmad Bin Hambal Rahimahullah has mention:
وكان صاحب رأي مالك، وكان يفتي أهل المدينة برأي مالك (ايضا)

النضر بن محمد
He is from the ruwaat of Sahihayn. Both of the Shuyukh has mentioned his riwayaats in his saheeh.
Imam Bukhari Rahimahullah has brought his narration in the following baab:
باب غزوة الحديبية 4186
Imam Muslim Rahimahullah has brought his ahadith in the following abwaab:
باب بيان كفر من قال: مطرنا بالنوء 127
باب بيان الوسوسة في الإيمان وما يقوله من وجدها 135
باب وجوب قراءة الفاتحة في كل ركعة، وإنه إذا لم يحسن الفاتحة، ولا أمكنه تعلمها قرأ ما تيسر له من غيرها 395
باب إسلام عمرو بن عبسة 832
And in 6 other abwaab.
He was amongst the Ashibur Ray.
وقال ابن أبي حاتم والساجي أيضا كان صاحب رأي  (تهذيب التهذيب 10/445 الجرح والتعديل 8/478 )
إبراهيم بن موسى الوردولي

He is from the ruwaat of Sahihayn. Both of the Shuyukh has mentioned his riwayaats in his saheeh.
Imam Bukhari Rahimahullah has brought his narration in the following baab:
باب غسل الحائض رأس زوجها وترجيله 296
باب: حد المريض أن يشهد الجماعة 665
باب من أخف الصلاة عند بكاء الصبي 707
باب الدهن للجمعة 885
باب المشي والركوب إلى العيد، والصلاة قبل الخطبة بغير أذان ولا إقامة 958
And in 74 other abwaab. He is the direct ustaadh of Imam Bukhari Rahimahullah.

Imam Muslim Rahimahullah has brought his ahadith in the following abwaab:

باب وجوب الغسل على المرأة بخروج المني منها 314
باب ذكر الله تعالى في حال الجنابة وغيرها 373
باب سجود التلاوة 578
باب متى يقوم الناس للصلاة 605
باب صيام النبي صلى الله عليه وسلم في غير رمضان، واستحباب أن لا يخلي شهرا عن صوم 1157
And in 7 other abwaab.
He also was from the Ashabul Ray.
Imam Zahabi and other Aimmah Rahimahullah has mention regarding him:
شيخ أصحاب الرأي بجرجان (تاريخ الإسلام 5/777 تاريخ جرجان 1/128 لسان الميزان 1/44 )

إبراهيم بن يوسف

He is also from the ruwaat of the Sahehayn.
Imam Bukhari Rahimahullah has brought his narration in the following abwaab
باب: لا يستنجى بروث 156
باب إذا ألقي على ظهر المصلي قذر أو جيفة، لم تفسد عليه صلاته 240
باب: كم اعتمر النبي صلى الله عليه وسلم؟ 1781
باب المصالحة على ثلاثة أيام، أو وقت معلوم 3184
باب صفة النبي صلى الله عليه وسلم 3549
And in 9 other abwaab.
Imam Muslim Rahimahullah has brought his ahadith in the following  abwaab:
باب الطيب للمحرم عند الإحرام 1190
باب في صفة النبي صلى الله عليه وسلم وأنه كان أحسن الناس وجها 2337
باب من فضائل عبد الله بن مسعود وأمه رضي الله تعالى عنهما
It is mention regarding him:
كان إبراهيم بن يوسف شيخا جليلا من أصحاب الرأي (إكمال تهذيب الكمال في أسماء الرجال 1/327  الجرح والتعديل 2/148 تاريخ الإسلام 5/780 تهذيب التهذيب 1/184)
سعيد بن سليمان

He is also from the ruwaat of the Sahehayn.
Imam Bukhari Rahimahullah has brought his narration in the following baab:
باب الماء الذي يغسل به شعر الإنسان 171
باب الأكل يوم الفطر قبل الخروج 953
باب دفن الرجلين والثلاثة في قبر واحد 1345
باب من أمر بإنجاز الوعد 2684
باب غزوة خيبر 4220
And in other 6 abwaab

Imam Muslim Rahimahullah has brought his ahadith in the following baab:
باب صحة الإقرار بالقتل، وتمكين ولي القتيل من القصاص، واستحباب طلب العفو منه 1680
Imam Zahabi Rahimahullah has mentioned him amongst the Ashabur Ray.
أحد أصحاب الرأي، أخذ الفقه عن القاضي أبي يوسف، ومحمد بن الحسن، وحدث عنهما. (تاريخ الإسلام 5/826 )
يعقوب بن إبراهيم

He is also from the ruwaat of the Sahehayn.
Imam Bukhari Rahimahullah has brought his narration in the following baab:
باب: حب الرسول صلى الله عليه وسلم من الإيمان 15
باب ما ذكر في ذهاب موسى صلى الله عليه وسلم في البحر إلى الخضر 74
باب التبرز في البيوت 149
باب ما جاء في غسل البول 217
باب ما يستر من العورة 369
And in other 80 or more  abwaab.

Imam Muslim Rahimahullah has brought his ahadith in the following  abwaab:
باب بيان كون النهي عن المنكر من الإيمان، وأن الإيمان يزيد وينقص، وأن الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر واجبان 80
باب بيان نقصان الإيمان بالمعاصي ونفيه عن المتلبس بالمعصية على إرادة نفي كماله 103
باب بيان الوسوسة في الإيمان وما يقوله من وجدها 214
باب تألف قلب من يخاف على إيمانه لضعفه، والنهي عن القطع بالإيمان من غير دليل قاطع 237
باب نزول عيسى ابن مريم حاكما بشريعة نبينا محمد صلى الله عليه وسلم
And in other 86 abwaab
Imam Muslim Rahimahullah has stated regarding him:
أبو يوسف يعقوب بن إبراهيم من أهل الرأي القاضي سمع الشيباني )الكنى والأسماء 2/922)
الحسن بن بشر

He is also from the ruwaat of the Sahehayn.
Imam Bukhari Rahimahullah has brought his narration in the following baab:
باب ما قيل: «إن النبي صلى الله عليه وسلم لم يحول رداءه في الاستسقاء يوم الجمعة» باب ما قيل: «إن النبي صلى الله عليه وسلم لم يحول رداءه في الاستسقاء يوم الجمعة»1018
باب ذكر معاوية رضي الله عنه 3764
Imam Muslim Rahimahullah has brought his ahadith in the following abwaab:
باب وجوب الكفارة على من حرم امرأته، ولم ينو الطلاق 1474
باب ترك الوصية لمن ليس له شيء يوصي فيه 1637
باب فضيلة الإمام العادل، وعقوبة الجائر، والحث على الرفق بالرعية، والنهي عن إدخال المشقة عليهم 1829
باب لكل داء دواء واستحباب التداوي
باب فضل الذكر والدعاء والتقرب إلى الله تعالى 2687
Imam Zahabi Rahimahullah has mentioned him amongst the Ashabur Ray.
قاضي نيسابور ومفتي أهل الرأي ببلده (تاريخ الإسلام 5/ 112 تهذيب التهذيب 2/256)
إسحاق بن إبراهيم

He is also from the ruwaat of the Sahehayn.
Imam Bukhari Rahimahullah has brought his narration in the following baab
باب من خص بالعلم قوما دون قوم، كراهية أن لا يفهموا 128
باب: لا تقبل صلاة بغير طهور 135
باب الأسير  أو الغريم يربط في المسجد 461
باب من قال: لا يقطع الصلاة شيء 515
باب النحر في منحر النبي صلى الله عليه وسلم بمنى 1710
And in other 30 or more  abwaab.

 Imam Muslim Rahimahullah has brought his ahadith in the following  abwaab:
باب الدعاء إلى الشهادتين وشرائع الإسلام 29
باب أول الإيمان قول لا إله إلا الله 40
باب شعب الإيمان
باب جامع أوصاف الإسلام 62
باب بيان خصال من اتصف بهن وجد حلاوة الإيمان
And in other 100 or more  abwaab.
It is mention regarding him:
كان من أهل الرأي لكنه ثقة في الحديث ) لسان الميزان 1/346  ذيل ميزان الاعتدال 48)

سهل بن عمار
He is amongst the ruwaat of Saheehul Muslim.
Imam Muslim brought his hadith in the following baab:
باب ابتداء الخلق وخلق آدم عليه السلام
Hafidh Ibn Hajar Al Asqalani mentioned regarding him:
هو شيخ أهل الرأي (لسان الميزان 3/121 سير أعلام النبلاء 13/32 ميزان الاعتدال 2/240)
Here are 10 muhaditeen who were from the Ahlul Ray. There are many, but this will give us enough understanding regarding this topic.
From all this we all can realize that the most of the statements are not correct, and are uttered due to lack of knowledge. If the Muhaditheen where against the Alhul Ray, they would never take ahadith from them.
Together with this, if the Ahlul Ray they do not have enough ahadith, how is it so, that they narrated so much ahadith? Even they all have Muhaditheen as student.
 Now the question acquires, what’s the meaning of ahlul ray?
The Ashaabul Lugha has given the definition of Ahlul Ray:
وفينا رجل له رأي. يقال: فلان من أهل الرأي أي أنه يرى رأي الخوارج ويقول بمذهبهم، وهو المراد هاهنا، والمحدثون يسمون أصحاب القياس أصحاب الرأي يعنون أنهم يأخذون بآرائهم فيما يشكل من الحديث أو ما لم يأت فيه حديث ولا أثر. والرأي: الاعتقاد، اسم لا مصدر، والجمع آراء (لسان العرب 14/300)
We all can see that Ahlul Ray is no one else than a faqeeh. The one who does istinbaat of masail.
This goes fully against the concept which are preached by some of our muslim brothers.
Hopefully that this will give all of us a correct understanding regarding this topic. And will be beneficial for us students.
و الله تعالي اعلم بالصواب

Comments