If the3 days and 40 days are biddah, then is holding taziyati juloos also a biddah.
Bismillahir Rohmanir Roheem
It has become a trend to organize a taziyati jalsa after the
death of Alim. This jalsa is mostly in the remembrance of the deceased. In this
jalsa his excellence is been spoken and what people have experience etc.
But what’s the ruling regarding this type of juloos?
First of all, we need to understand what taziyah is.
According to the shariah taziyah means:
offering condolences to the family of the deceased.
The method of taziyah is to, whether before or after burial, proceed to
the family of the deceased and offer condolences, bring comfort to them, advise
them about patience and supplicate for them and the deceased.
In Islam, the period of mourning and taziyah is only three
days after which it will be makruh (disliked).
قالت زينب: دخلت على أم حبيبة زوج النبي صلى الله عليه
وسلم حين توفي أبوها أبو سفيان بن حرب، فدعت بطيب فيه صفرة خلوق، أو غيره، فدهنت
به جارية، ثم مست بعارضيها، ثم قالت: والله ما لي بالطيب من حاجة، غير أني سمعت
رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول: «لا يحل لامرأة تؤمن بالله واليوم الآخر أن
تحد على ميت فوق ثلاثة أيام، إلا على زوج أربعة أشهر وعشرا» ( الترمذي باب باب ما
جاء في عدة المتوفى عنها زوجها 1195-1196)
The fuqeha has mention clearly rules regarding this.
This type of juloos is been organized after weeks. In this
case, the duration of taziyah is been finished. How can than a jalsa been
organized with the name of taziyah?
This type of juloos is organized mostly 2 or 3 times. Which
means that this juloos will take a week or 2. Is this what is call taziyah?
People are been invited to attend this juloos. There is an
arrangement made for food and snacks. Is this not a feast which is been held in
the name of the deceased?
The fuqeha had spoken against this type of acts. They have
been called this as biddah.
وكان من هديه صلى الله عليه وسلم تعزية أهل الميت، ولم يكن من هديه أن يجتمع
للعزاء، ويقرأ له القرآن، لا عند قبره ولا غيره، وكل هذا بدعة حادثة مكروهة (زاد المعاد 1/508)
واتخاذ الدعوة لقراءة القرآن وختم القرآن، وقراءة سورة
الأنعام وسورة الإخلاص ألف مرة، وجمع الصبيان والصلحاء لذلك.( البناية شرح الهداية
قلع الحشيش الرطب من القبور ج 3 ص 262
ويكره اتخاذ الضيافة من الطعام من أهل الميت لأنه شرع في
السرور لا في الشرور، وهي بدعة مستقبحة: وروى الإمام أحمد وابن ماجه بإسناد صحيح
عن جرير بن عبد الله قال ” كنا نعد الاجتماع إلى أهل الميت وصنعهم الطعام من
النياحة. (رد المحتار ج 2 ص 241 مطلب في الثواب على المصيبة).
These are references which are been used by those people to
give fatawa who organized these type of biddah juloos.
There are no Ikhlaas in such type of acts and juloos. This
is nothing than riya and showoff.
والحاصل أن اتخاذ الطعام عند قراءة القرآن لأجل الأكل
يكره. وفيها من كتاب الاستحسان: وإن اتخذ طعاما للفقراء كان حسنا اهـ وأطال في ذلك
في المعراج. وقال: وهذه الأفعال كلها للسمعة والرياء فيحترز عنها لأنهم لا يريدون
بها وجه الله تعالى. اهـ. (رد المحتار ج 2 ص 241 مطلب في الثواب على
المصيبة)
The sincerity is not been correct unless the act is
according the shariah. And this is enough to open once eyes that this juloos
are juloos of riya and biddah.
قال شيخ الإسلام الإمام الأوزاعي رحمه الله (ت 157هـ) : ولا يستقيم الإيمان والقول والعمل إلا بنية موافقة للسنة
(مجموع الفتاوى 7/ 296
By the participants of the Ullemah, this will not become
permissible. The Ullemah are evidence as long as they hold themselves within
the boundaries of the shariah.
If this type of juloos are permissible to organize and to
participate, why do they object on the teejah (3 days) of jaliswa (40 days) and
give fatawa against all this acts? If the Urs, 3 days and 40 days are biddah,
then is holding taziyati juloos also a biddah.
And Allah knows the best.
Comments
Post a Comment